U ovom vodiču za put u Nepal saznaćeš sve o organizaciji putovanja, dobijanju vize, pronalaženju vodiča, cenama i zanimljivostima po čemu je ova zemlja specifična.

Prošlog oktobra sam krenula na avanturu u trajanju od 20 dana po Nepalu i Himalajima. Ovo putovanje je za mene bilo posebno iz više razloga – prvi put sam se spakovala u ranac i kao bekpeker putovala, prvi put sam krenula bez rezervisane ture i plana i prvi put sam uzela neplaćeno odsustvo sa posla kako bih putovala ovoliko dugo.

O tome kako me je promenilo i šta je za mene značilo ispunjenje sna pogledaj OVDE.

Monkey Temple, Kathmandu

14 ZANIMLJIVOSTI O NEPALU

1. Nepal je zemlja u kojoj živi oko 26 miliona stanovnika, od čega milion ljudi živi u glavnom gradu Katmanduu. Drugi najveći grad i centar turizma za bekpekere je Pokara sa 600.000 ljudi. Ostalo stanovništvo je raštrkano po planinama.
  2. Nepal spada u jednu od najsiromašnijih zemalja na svetu, gde je 25% stanovništa neuhranjeno. Siromaštvo utiče na visoku stopu smrtnosti i u 2016. godini na 1,000 rođene dece – 35 bi umrlo pre petog rođendana.
  3. 85% ljudi živi od poljoprivrede i savremene mehanizacije gotovo da nema. Zemlja se obrađuje uz pomoć volova i slonova. Industrija nije razvijena već se skoro sve uvozi iz Indije.
  4. 9,1% GDP dolazi od Nepalaca koji žive i rade po svetu i šalju novac svojim porodicama.
  5. Nepalski rupi (rps) je otprilike kao dinar u odnosu na evro, što olakšava matematiku. 1EUR = 125RPS.
  6. Nepal su u 17. veku činila 220 kraljevstva.
  7. Namaste se kaže Zdravo. Danjebat je Hvala.
  8. Nepal je jedina zemlja čija zastava nije u obliku pravougaonika – već je čine dva trougla koji simbolišu Himalaje i dve dominantne religije u Nepalu – hindu (81%) i budizam (9%). Crvena je boja hrabrosti i nacionalnog cveta – rododendrona dok je plavi okvir simbol mira.
  9. U Nepalu se nalazi 8 od 14 vrhova viših od 8.000 metara.
  10. 650 nosoroga žive u Nepalu, od čega je njih 600 u nacionalnom parku Chitwan.
  11. Sherpasi su narod koji živi na teritoriji oko Everesta. Kako dobro poznaju planinu, počeli su da vode ljude prema vrhovima i taj termin se zadržao kao sinonim za vodiče u Nepalu. Nisu svi vodiči pripadnici Sherpa naroda tj. Sherpasi. Ostali narodi koji žive u Nepalu su Poon, Maggar, Gurung, Tamman, Raj i Bramin.
  12. Najveći broj ljudi pripada hindu religiji, iako je Lumbini – grad u kojem je rodjen Buda u Nepalu.
  13. Hindu religija ima preko 33 miliona bogova.
  14. U Nepalu postoji preko 100 jezika koji se govore, od kojih se 36 najčešće koriste.

AVIO KOMPANIJE KOJE LETE ZA NEPAL

U Nepal sam letela preko Turkish Airlines-a. Preko EST Adventure organizacije karta je koštala 560eur. Inače sam najpovoljnije karte našla preko FlyDubai-ja za nekih 450eur, međutim izabrala sam ovog puta malo skuplju opciju – ali puno komfornije putovanje.

Kartu sam kupila mesec ipo dana pre puta. Let do Katmandua sa presedanjem u Istanbulu je trajao oko 15h.

Po sletanju na aerodrom se podnosi zahtev za nepalsku vizu koja se izdaje odmah. Viza za Nepal se izdaje na 15/30/90 dana i cena je 25/40/100$.

PROCES DOBIJANJA VIZE ZA NEPAL

1. Popunjava se Arrival card, nama su dali u avionu a ima ih i na stolovima čim se uđe na aerodrom
  2. Popunjava seTourist visa formular na automatu ili možete online popuniti OVDE, odštampati i poneti
  3. Poneti sliku 1.5” x 1.5”
  4. Plaćate na šalteru željeni broj dana i dobijate račun
  5. Idete na Immigration desk sa online formularom, potvrdom o uplati i pasošom gde vam se izdaje viza.

KAKO ORGANIZOVATI BORAVAK U NEPALU?

Za turu od 20 dana, iz Beograda smo rezervisali samo prva dva noćenja. Sve ostalo smo u hodu organizovali. Imali smo otprilike plan šta želimo da vidimo a oko redosleda smo se konsultovali sa vodičem za kojeg sam dobila preporuku prijatelja.

Bio mi je to prvi put da ovako spontano putujem. S početka sam osećala nesigurnost, ali kroz vreme na putu raslo mi je samopouzdanje kada sam videla da sve može da prođe OK i kada nemam sve do detalja isplanirano.

Tura je na kraju ovako izgledala: 2 dana u Katmanduu, jedan u Pokari, 9 dana na Himalajima, 2 dana u Pokari, 3 dana u Chitwan nacionalnom parku i 1 dan u Katmanduu pred polazak kući. Dan = noćenje.

Ljudi u Nepalu

Kako smo organizovali vreme i obilaske mesta:

1. dan – dolazak u hostel, šetnja do Majmunskog hrama, viđanje sa vodičima za trek i pregovori oko treka.
  2. dan – Patan Durbar, Pashupatinath i Boudhanath stupa. Uveče šoping za trek.
  3. dan – polazak ujutru za Pokaru, dolazak u poslepodnevnim časovima. Šetnja oko Phewa jezera, ručak na jezeru, kupovina preostalih namirnica za trek.
  4. dan – polazak na trek ujutru
  12. dan – ABC trek
  13. dan – Pokara noćenje i odmor
  14. dan – Pokara masaža, vožnja brodićem po jezeru, uživanje 🙂
  15. dan – polazak za Chitwan nacionalni park, vožnja busem 6h, dolazak u popodnevnim časovima.
  16. dan – Chitwan nacionalni park
  17. dan – Chitwan nacionalni park
  18. dan – odlazak u Katmandu. Večernji obilazak, kupovina suvenira i spavanjac.
  19. dan – Povratak kući.

Sve o nacionalnom parku Chitwan, nosorozima, krokodilima, tigrovima i organizaciji džip safarija pročitaj u: NACIONALNI PARK CHITWAN: AVANTURA KOJU NE TREBA PROPUSTITI

CENE U NEPALU

U Katmanduu sam kupila stvari za trek po cenama koje nikada nisam videla. Wind-jakna – 1.000rps, debele pantalone za trek – 2.000rps, hiking pantalone – 300rps, perjana jakna – 5.000rps, 3 boce za vodu – 1.000rps su pokazatelj ekonomije i niskog standarda. Dobra stvar je to što nas je naš vodič odveo u neku zabačenu radnjicu gde smo bukvalno iskopavali stvari sa hrpe. Tu su cene bile presmešne ali ovo nikada ne bismo našli sami.

Savet: Ako imate vodiča, neka se on cenjka za vas. Nama je tako bilo puno lakše da vidimo koja je realna cena. Moje mišljenje je da od one koje inicijalno kažu može i treba da se spusti na pola (ipak smo mi Balkanci – sa manje para od Britanaca i Amerikanaca). Na cene u restoranima se dodaje 13% vladinog poreza i 10% porez na uslugu.

TROŠAK PUTA U NEPAL

Čitavo putovanje u Nepal me je koštalo oko 1.600EUR za 20 dana, od čega: 560eur za avio karte, 550eur za 13 dana sa vodičem, 100eur za garderobu, 150eur za Chitwan nacionalni park, 50eur vozač do Lumbinija i 150eur za trošak tamo (hostel u Katmanduu 3 dana, hrana u Pokari i Katmanduu i suveniri).

HRANA U NEPALU

Dal Bhat – tradicionalno nepalsko jelo

Tradicionalno nepalsko jelo je Dal Bhat. Dal je supica napravljena od mešavine začina (korijander, kumin) uz dodatak crnog i belog luka, đumbira, paradajza. Bhat je kuvani pirinač. Pored pirinča i supice, služi se sezonsko povrće i piletina. Dal Bhat ni na jednom mestu nije isti – razlikuje se ukus supice i prilozi. Broj priloga može varirati od 2 do 5, zavisno od mesta. Dal Bhat je nešto što Nepalci jedu svakog dana, kako je jeftino a hranljivo jelo koje im daje dovoljno snage za posao koji obavljaju. Nepalci Dal Bhat jedu tako što supicu sipaju u pirinač, zamešaju rukama i jedu isto tako rukama. Povrće koje ide uz Dal Bhat je uglavnom vrlo ljuto i ima specifične začine koji se meni nisu dopali.

Naš vodič je Dal Bhat jeo 9 dana svakog dana za ručak i večeru.

Lassi je mešavina jogurta, vode, začina i ponekad voća. Probali smo ga kao slatkiš i ukusa je kao voćni jogurt. Postoji i Curd koji je poput kiselog mleka, slatkastog ukusa – ali drugačije teksture od jogurta. Čak se i Nepalci zbunjuju sličnošću i različitošću ova dva mlečna proizvoda.

Voda u Nepalu se ne preporučuje turistima. Najčešće hoteli obezbeđuju besplatno flašice sa vodom ili se mogu kupiti povoljno u svim prodavnicama. Ja sam koristila aparat za prečišćavanje vode na bazi UV lampe koji sam pozajmila i nisam imala nikakvih stomačnih problema.

PREVOZ PO NEPALU

Da bi se obišle znamenitosti po Katmanduu, može se koristiti taksi ili ići pešaka. Za turiste je tu i bicikl-tuk-tuk. Taksi košta od 200-400rps zavisno od daljine vožnje za bilo koju destinaciju.

Sve o prvom kulturološkom šoku i istraživanju Katmandua saznaj u: Katmandu i prvi kulturološki šok

Taxi u Katmanduu

Putevi po Nepalu su jako loši, tako da između svakog mesta putovanje traje 6-7h. Postoje različiti autobusi za turiste i domaće ljude – za turiste su komforniji i skuplji. Autobusi za lokalce staju na svakom ćošku i kupe ljude sa ulice. Mi smo završili u jednom takvom – pa smo putovali (čini mi se) beskonačno.

Autobusi prave pauze za doručak i ručak u lokalnim restoranima – pa ne morate da pripremate sendviče 🙂 Nama je sve vodič rezervisao unapred, tako da nismo imali cimanje oko rezervacije autobusa po Nepalu – ali stekla sam utisak da sve normalno funkcioniše i da imaju dosta autobusa koji idu svakog dana. Važno je znati da su busevi najčešće ujutru – od 7h-8h, što je dobro kako u novom gradu imate slobodno popodne.

PUT OD KATMANDUA DO POKARE

Put do Pokhare trajao je dobrih 7h i po prvi put sam iskusila pauze za doručak i ručak na autobuskim linijama. Uz kupovinu vaučera na 200rps dobija se švedski sto sa različitim jelima iz Nepala – ukusno spremljenim ali u ambijentu: letnja kuhinja srpskog seoskog domaćinstva.

Beton na podu, mušema na stolu, mušice u vazduhu, plastične stolice i poludovršena zgrada na čijem se jednom kraju nalazi poljski WC a na drugom improvizovani sto za kupovinu vaučera.

ORGANIZACIJA TREKA

Plan je bio da u Katmanduu razgovaramo sa različitim vodičima i agencijama. Bilo je potrebno da dogovorimo rutu, broj dana, mesta koja želimo da posetimo i cenu.

Anapurna trek

Nakon razgovora sa par agencija na koje smo naišli u toku šetnje po Katmanduu i upoznavanja sa Sanuom – momkom za koga sam dobila preporuku prijateljice koja je već par puta odlazila na trek po Himalajima, odlučujemo se za Sanua.

Ukoliko vam treba vodič – moja preporuka je Sanu i Nepal Paradise Trek.

Kako da izabereš rutu za trek, gde da kupiš opremu, kako izgleda trek do ABC kampa saznaj u detaljnom vodiču: TREKING NA HIMALAJIMA: ANAPURNA BASE CAMP

Phewa jezero, Pokara

Nadam se da ti je ovaj tekst bio koristan. Nastavi da istražuješ Nepal i isplaniraj svoj boravak u Katmanduu ovde:

Kod za popust prikom rezervacije smeštaja na Booking-u pronađi OVDE.

Kod za popust prilikom rezervacije smeštaja na Airbnb-u pronađi OVDE.